onsdag 22 maj 2013

Ett nytt bröd är fött


























Det är kul att experimenera med olika mjölsorter och olika mängder. Igår provade jag att blanda i emmer, rågkross och linfrön. Mina försökskaniner tillika kollegor tyckte att detta var det godaste brödet hittills som jag haft med mig. Jag är ofta dålig på att anteckna hur jag gör, så jag hoppas att jag kommer ihåg rätt när jag försöker beskriva hur jag gjorde.


Jag gjorde så här:

300 gram nymatad och pigg surdegsgrund
500 gram vatten
125 gram emmer
75 gram rågkross
25 gram linfrö
600 gram vetemjöl special
20 g grovt havssalt

Jag blandade alltihopa och knådade tills degen nästan släppte (har inte kommit på knepet hur degen ska släppa helt än...). Degen fick vila en stund sedan delade jag i 2 lika delar, rundrev, mjölade och lade bröden i varsin jäskorg. Sen fick de stå i kylen över natten. Dag 2 bakade jag av dem i 250 grader under 45 minuter. Skorpan blev riktigt knaprig och fin.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar