tisdag 21 maj 2013

Bråkig deg (eller bråkigt mjöl?)

Har sedan ett par månader övergått till att baka på härligt mjöl från Limabacka Kvarn, ekologiskt odlat, nymalt och fritt från tillsatser. Har också läst någonstans att det är trixigare att baka på "riktigt" mjöl. 

Som så många andra följer jag den franske bagaren, Sébastiens blogg, Brödpassion.se Sébastien har många härliga filmer där han visar hur man ska göra. Man blir så inspirerad och så sugen! När man knådar deg ska den släppa från bordet. Detta ska ta en kvart... Hm, när jag gör detta släpper den bara nästan. Perfektionist som man är, är jag naturligtvis inte nöjd med detta utan hyfsat frustrerad. Och analytiker som man är försöker man förstå varför? Är det för lite mjöl? Är 1 kg mjöl 1 kg mjöl eller är det mer vatten i nymalt mjöl? Hur vet man isåfall hur mycket man behöver? Naturligt mjöl är mer känsligt - ska inte knådas för mycket. Hm har jag överknådat? Knådar jag för långsamt så att det är nåt i den kemiska processen som inte funkar...

Men skam den som ger sig. Det är väl bara att testa sig fram. Kommer jag på knepet lovar jag att tala om vad det var!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar