torsdag 27 februari 2014

Nu är mjölförrådet påfyllt igen

Det har varit lite tyst här på bloggen ett tag och det beror på att det varit mer än fullt upp på mitt vanliga jobb. Får dock abstinens när jag inte hinner baka och testa nya grejer. Fördelen med att det var mycket på jobbet var att jag hade flera resor söderöver vilket gjorde att jag kunde göra små avstickare från E6:an:

Limabacka Kvarn: Här är jag nog mer eller mindre stammis eftersom jag köpt ganska mycket mjöl här sedan ett år tillbaka. Senaste besöket blev i månadsskiftet januari/februari mitt i årets snökaos. Det var kallt och kvarnen är oisolerad och utan värme. Tufft jobb att mala och fylla mjölpåsar i det klimatet!!!



Det ekologiska vetet Svenno från Skogsgård utanför Getinge:

En av mina favoritbloggar är Sarabakar.se - grundare och ägare till Solhaga Stenugnsbageri i Slöinge. I början av året fanns där ett reportage om familjen Carlsson som driver Skogsgård utanför Getinge. Sara hade provat att baka bröd på familjens ekologiska och egenodlade vete; Svenno, en korsning mellan ett kanadensiskt vete och Halländskt Lantvete. Detta blev jag sugen på att prova! Jag fick kontakt med familjen och besökte gården i samband med en av mina tjänsteresor. Det är så kul att träffa eldsjälar! Anders, som är en av delägarna, tog emot mig och berättade engagerat och kunnigt om gården: den primära näringen är att de är en av Arlas ekologiska mjölkbönder och Svenno odlades primärt som foder till korna. Anders berättade hur de hade förvandlat den sterila, kompakta, konstgödslade åkern till en lucker och frodig åker som bara på ett år var full av arbetande maskar! Det som man i allmänhet brukar kritisera vid odling där inga bekämpningsmedel används är att bönderna måste rensa ogräset med traktor istället. Det fina med Svenno är att det är en så hög planta att ogräset kvävs och ingen ogräsbekämpning behövs! Att Svenno nu finns som mjöl och säljs till allmänheten är mycket tack vare Bengt på Limabacka. Skogsgård maler allt sitt mjöl på Limabacka.

Nu har jag haft mitt Svenno-mjöl hemma ett tag och äntligen har jag fått tiden att både baka och fotografera. Här ligger stenmalen Svenno, Svenno sikt, Rågkross från Limabacka och hel Dinkel från Limabacka och väntar på att bli deg...



























Idag prövar jag också ett par nya grepp: jag brukar annars blanda allt för hand och aldrig ha i någon jäst. Men, inspirerad av Sarabakar.se har jag i ca 5 g färsk jäst och blandar degen i min mammas gamla Braun Hushållsassistent från 60-talet.


 Och som oftast har jag i linfrö, pumpafrö, solrosfrö och denna gång även valnötter. Lite vila i plastlådan, sedan vikning och delning så varje limpa får vila i en mjölad handuk i en brödkorg i kylen över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar