torsdag 5 december 2013

Saffransbiscotti

Saffran är gott - i måttliga mängder. Jag är en stor fan av biscotti generellt sett och ville gärna prova en juligare variant. Efter att ha kikat runt på olika recept gjorde jag min egen variant.

Här kommer receptet:100 g smält smör
1 msk sprit (okryddad, men har du inte det så går det bra med citruslikör)
rivet skal av 1 apelsin
0,25 g saffrantrådar
1 stort eller 2 små ägg (ca 70 g)
1 dl socker
3,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 dl valnöltter

Gör så här:
  1. Mortla saffranstrådarna, häll i sprit och apelsinskal. Rör runt och låt stå en stund 
  2. Vispa ägg och socker pösigt
  3. Blanda i det smälta smöret
  4. Blanda i saffran & apelsin-spriten
  5. Blanda i mjöl och bakpulver som du blandat för sig
  6. Blanda i de grovhackade valnötterna
  7. Ta upp degen på ett mjölat bakbord, forma till 2 långsmala limpor, lägg på bakplåtspapper på en plåt
  8. Grädda 15-20 min i 200 grader, gärna varmluft
  9. Tag ut, låt svalna, skär i 1,5-2 cm breda skivor. Lägg till baka på plåten med snittytan uppåt.
  10. Torka 45-60 min i 75 grader, gärna varmluft

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar